Nichepreneurs

 

Zes maand geleden koos ik mijn niche: copywriter voor de petfoodsector. Natuurlijk was ik bang dat ik er klanten door zou verliezen, maar naar het schijnt werkt dat juist omgekeerd. Met een niche zouden nieuwe klanten op je afzwermen als muggen bij valavond. Hardleers als ik ben ging ik zelf op onderzoek uit. 

 

Is je doelgroep versmallen echt zo lucratief? En is het niet saai om elke dag hetzelfde werk te doen, voor dezelfde klanten? Ik lanceerde een oproep op LinkedIn op zoek naar ondernemers met een niche voor mijn blog. Voorwaarde was dat ze bereid waren om te vertellen wat die keuze hen heeft opgebracht qua omzetopdrachten en klanten. Dit zijn hun verhalen. 

 

Liesje de Bruyn (webshop met lingeriepatronen) >>

Frederik Defyn (marketeer voor bouwbedrijven) >>

Laurens Kraaijenbrink (coach voor copywriters) >>

Liesje de Bruyn

Liesje de Bruyn is een goed voorbeeld van iemand die haar niche 100% vanuit haar hart koos. Naast haar vaste job als naaidocent heeft ze een webshop waar ze lingeriepatronen voor particulieren verkoopt. ‘Toen ik daar in 2016 mee begon waren er maar tien mensen op de hele planeet die dit deden.’ zegt ze.

 

In 2021 verkocht Liesje ongeveer 1000 patronen aan gemiddeld 11 euro per stuk. Daarmee verdient ze 5 keer minder dan toen ze – ook in bijberoep – werkte als freelance patroontekenaar.

Foto van naaidocent en lingeriepatroontekenaar Liesje de Bruyn
Liesje de Bruyn

‘Ik weet dat ik hier nooit van ga kunnen leven en dat is oké,’ zegt Liesje ‘ik heb een vast inkomen via mijn hoofdberoep. Dat ik via mijn webshop mijn passie kan delen, volledig op mijn eigen voorwaarden, vind ik veel belangrijker. Bovendien word ik, naar mijn gevoel, nu eerlijker vergoed dan in de mode-industrie, waar alles zo goedkoop mogelijk moest.’

Frederik Defyn

Marketeer Frederik Defyn werkt sinds een jaar alleen nog voor bouwbedrijven. ‘Elke sector heeft zijn eigen klantenreis en zijn eigen manier van leads genereren.’ zegt hij. ‘Ik heb heel bewust voor mijn niche gekozen omdat ik me op één manier wilde focussen en daar de beste in worden, zonder afleidingen.’

Foto van Frederik Defyn, marketeer voor bouwbedrijven.
Frederik Defyn

Om zich volop op zijn niche te storten moest Frederik veel opofferen: ‘Vroeger kwam drie vierde van mijn winst uit consultancywerk voor marketingbureau’s. 

 

Toen ik daarmee gestopt ben bleef er dus nog maar een kwart van mijn inkomen over. Het zal nog een tijdje duren om dat weer in te halen, maar het gaat de goede richting uit.’

 

Intussen merkt Frederik dat hij steeds meer klanten via kennissen en kennissen van kennissen krijgt: ‘Mensen zullen je niet snel doorverwijzen naar het zoveelste marketingbureau, maar voor bouwbedrijven ben ik gewoon de logische keuze.’

Laurens Kraaijenbrink

Dat Laurens Kraaijenbrink de struggles van zijn doelgroep zo raak kan verwoorden is geen toeval. Hij begon zijn carrière als copywriter, maar hij had het gevoel dat hij niet genoeg impact had op de bedrijfsvoering van zijn klanten. Daardoor schakelde hij over op business coaching

 

Zijn eerste jaar als coach richtte Laurens zich op alle soorten ondernemers, maar toen hij zijn bedrijf helemaal op copywriters ging afstemmen kreeg hij direct meer klanten: ‘Nu mijn doelgroep kleiner is, kan ik hun problemen veel concreter benoemen waardoor mijn boodschap helderder wordt. Hierdoor benaderen mensen mij vaker.’

Foto van copywritercoach Laurens Kraaijenbrink
Laurens kraaijenbrink

Dat maakt ook financieel een groot verschil: ‘In zes maand is mijn omzet van 1800 euro naar 3000 euro per maand gegaan. Ik raad dan ook al mijn klanten aan om hetzelfde te doen. Zodra je durft kiezen valt alles op zijn plaats.’

 

Benieuwd naar hoe het mij vergaat als kersverse nichepreneur? Volg mijn wekelijkse updates op LinkedIn.

LEES MEER ...